• Schubert Franz

    Sinfonia Nro 8 H-Molli Keskeneräinen: I. Allegro moderato
  • Beethoven Ludwig Van

    Viulusonaatti Nro 8 G-Duuri: I Allegro Assai
  • loading...

Kuuluvuus

Radio Classicin FM taajuudet:

Helsinki 92,9 MHz 

Hämeenlinna 88,1 MHz 

Kuopio 94,8 MHz

Lahti 107,4 MHz

Oulu 99,6 MHz 

Tampere 92,2 MHz 

Turku 106,8 MHz 

Voit kuunnella Radio Classicia myös Radiot.fi-sovelluksen kautta tai alalaidasta löytyvällä soittimella.

Radio Classicin kaapelitaajuudet:

Tarkempaa tietoa kaapelijakelusta saa oman paikkakunnan jakelijalta tai taloyhtiöstä

Digiradiot: 

Icecast: https://stream.gbtimes.com/classic

Nyt soi

Beethoven Ludwig Van

Violin Sonata No. 8 In G Major, Op. 30 No. 3 I: Allegro Assai

Kaupallisen radion paras vuosi, 2018

Tuoreiden RadioMedian keräämien mainosmyyntitietojen mukaan vuonna 2018 lyötiin rikki kaikkien aikojen radion myyntiennätykset. Näin ollen kaupallinen radio jatkoi ennätyksellisesti kasvuaan jo viidettä vuotta perättäin. Viiden vuoden aikana mitattu kasvu on huimat 24,6 prosenttia.

Kaupallinen radio rikkoi ennätyksiä jo viidettä vuotta peräkkäin. Vuosi 2018 oli kaikkien aikojen radiovuosi mainosmyynnillä mitattuna, kun radiota myytiin yhteensä 65,6 miljoonalla eurolla. Viimeisen viiden vuoden aikana radion mainosmyynti kasvoi 24,6 prosenttia.

Joulukuun 2018 myynnit takoivat niin ikään myös ennätyksiä. Kyseinen kuukausi oli kaikkien aikojen paras joulukuu yli viiden (5) miljoonan radiomainosmyynnillä. Prosentuaalinen kasvu joulukuussa oli 11 prosenttia. Kumulatiivisesti mitattuna kasvua oli 3,4 prosenttia.

RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möllerin mukaan voidaan puhua radion uudelleentulemisesta, vaikka radion saavutukset puhuvatkin puolestaan. Radionkuuntelu on säilynyt korkealla koko 2000-luvun aikana ja yleisöllä mitattuna radio on edelleen suurin media Suomessa. Myös radioyhtiöiden vahva mukanaolo kasvavassa audiobisneksessä on syynä radion suosiolle.

Yhä useampi ihminen haluaa kuluttaa viihdettä tai kuunnella ajankohtaisia asioita audiomuodossa. Radio on ollut pitkään hybridimedia, joka toimii FM-taajuuksien lisäksi myös muilla alustoilla. Radioyhtiöt ovat laajentaneet audion tuottamista on demand- ja podcast -maailmaan. Tämän myötä radioyhtiöt tarjoavat mainostajille monipuolisia ja toimivia ratkaisuja.” kertoo Stefan Möller.

Vuoden 2018 aikana Valtioneuvosto ja Viestintävirasto myönsivät 10-vuotiset radion ohjelmistoluvat. Uusi toimilupakausi alkaa vuoden 2020 alussa. Toimiluparatkaisuissa painotettiin jatkuvuutta ja kykyä pitkäjänteiseen toimintaan, mutta myös mahdollisuuksia uusille toimijoille.

Nyt kun radion toimiluvat on jaettu seuraavalle toimilupakaudelle, mahdollistaa se radioyhtiöille jatkuvan kehityspolun mukana olemiselle,” toteaa Möller.